Finnlinesin matkustajarahtilaivalla Saksaan
Finnlinesin lähtöselvitys Vuosaaren Hansaterminaalissa on
avautunut hetki sitten, mutta sunnuntain alkuiltapäivän tunnelma on
rauhallinen. Paikalla on itseni lisäksi kourallinen muita matkustajia. M/S
Finnstarin lähtöaika on vasta klo 17, mutta sitä ennen on vielä paljon
tehtävää: laivaan lastataan kymmeniä rekka-autoja, yksityismatkustajia
henkilöautoineen, sekä tietysti jalkamatkustajat, jotka Finnlines kuljettaa terminaalilta
laivaan kätevästi pienoisbusseilla. Meidät kyyditään aivan laivan viereen ja
saamme matkatavaramme hissiin, joka vie matkustajat laivan kannelle 7 – voisiko
olla helpompaa. Tässä vaiheessa en ole joutunut jonottamaan hetkeäkään.
Laiva lipuu tasaisesti tyynessä kesäillassa ja vedenpinta välkehtii upeissa väreissä. En ole kannella kameroineni yksin, sillä moni muukin yrittää tallentaa illan tunnelman. Aurinko laskee ja Kuu nousee muodostaen välkehtivän sillan veteen. Kello on jo paljon, mutten malttaisi lähteä nukkumaan.
Tervetuloa M/S Finnstarille!
Matkustajien sisääntuloaulassa on leppoisa tunnelma. Purseri Tomi Snellman ottaa matkustajat tottuneesti
vastaan. Hän vastaa ystävällisesti matkustajien
kysymyksiin ja ohjaa hyttejään etsivät matkustajat oikeaan suuntaan. -Monelta ruokailu alkaa, mihin
aikaan saavumme Saksaan, milloin pääsemme saunaan…?
Snellman on työskennellyt Finnlinesilla vuodesta 1995
saakka. Laivan purseri on talouspuolen esimies, joka vastaa baarin, myymälän,
keittiön ja hotellipuolen sujuvasta toiminnasta. Eli vähän kaikesta, mikä
laivassa näkyy asiakkaalle. Mikä saa kokeneen purserin motivoitumaan ja
jaksamaan työssään? ”Matkustajien tyytyväisyys, sekä hyvät työkaverit, hän
vastaa hetkeäkään miettimättä. Meillä on laivan henkilökunnassa todella hyvä
työilmapiiri. Kaikki työskentelevät työnkuvasta riippumatta saman päämäärän eteen ja esimerkiksi
päällystö syö messissä yhdessä muun henkilökunnan kanssa." Miten Finnlinesin Saksanlaivat
ovat vuosien mittaan muuttuneet? ”Alussa
mentiin enemmän rahdin ehdoilla, nykyään myös matkustajia huomioidaan yhä enemmän,
sillä laivan palvelutarjontaa on monipuolistettu: kesäkuukausina meillä on
viihdetarjontaa, saunamme on remontoitu hiljattain ja ravintolapuolen tarjontaa
monipuolistettu. Hyttisi on muuten valmis, pääset sinne heti…”
Ja se hytti!
Lux-luokan hyttini sijaitsee infoaulan vieressä keulassa
kannella 7. Se on mukavan tilava ja pöydällä odottaa laivayhtiön tervehdys
kuohuviineineen ja makeisineen. Koen oloni rentoutuneeksi ja tervetulleeksi. Lähtöön
on vielä vajaa kaksi tuntia aikaa. Nyt on sopiva hetki ottaa päivänokoset
mukavan pehmeässä parisängyssä iltapäivän auringon luodessa säteitään hytin
kahdesta suuresta ikkunasta.
I`m sailing…
Herään laivan kevyeen keinahteluun. Se on saatu lastattua ja on puolisen tuntia etuajassa valmis aloittamaan 1142 km pitkän ja
29 tuntia kestävän matkansa Itämeren poikki kohti Saksan Travemundea. Päätän
lähteä katsastamaan fiiliksiä laivan Bar & Bistro Navigareen kannelle 11.
Baarissa on innostunut tunnelma – viereinen lapsiperhe on tilannut drinkit ja nauttii lähdön tunnelmasta pianistin soittaessa hetkeen sopivaa musiikkia. Kenelläkään ei ole kiire minnekään. Yksi lukee kirjaa, toinen suunnittelee hieronta-ajan varausta ja kolmas suuntaa jo kohti laivan saunaa ja porealtaita. Laivan kaikki palvelut, infoa lukuun ottamatta on sijoitettu kannelle 11. Vielä on hetki aikaa katsella merelle ennen pävälliskattauksen alkamista klo 18.30.
Samaan aikaan henkilökunnan ruokailu- ja taukotilassa messissä on päivällinen katettu. Ruokailen tällä matkalla henkilökunnan kanssa, päästäkseni aistimaan laivaa heidän näkökulmastaan. Messissä on tarjolla lämpimien ruokien lisäksi laaja valikoima hedelmiä, teetä, kahvia jne - vuorokauden ympäri. Se on myös viihtyisä kohtaamispaikka, jossa vaihdetaan kuulumisia, luetaan päivän lehdet ja katsellaan TV:tä.
Baarissa on innostunut tunnelma – viereinen lapsiperhe on tilannut drinkit ja nauttii lähdön tunnelmasta pianistin soittaessa hetkeen sopivaa musiikkia. Kenelläkään ei ole kiire minnekään. Yksi lukee kirjaa, toinen suunnittelee hieronta-ajan varausta ja kolmas suuntaa jo kohti laivan saunaa ja porealtaita. Laivan kaikki palvelut, infoa lukuun ottamatta on sijoitettu kannelle 11. Vielä on hetki aikaa katsella merelle ennen pävälliskattauksen alkamista klo 18.30.
Samaan aikaan henkilökunnan ruokailu- ja taukotilassa messissä on päivällinen katettu. Ruokailen tällä matkalla henkilökunnan kanssa, päästäkseni aistimaan laivaa heidän näkökulmastaan. Messissä on tarjolla lämpimien ruokien lisäksi laaja valikoima hedelmiä, teetä, kahvia jne - vuorokauden ympäri. Se on myös viihtyisä kohtaamispaikka, jossa vaihdetaan kuulumisia, luetaan päivän lehdet ja katsellaan TV:tä.
Aperol Spritz ilman alkoholia, kiitos!
Laiva suuntaa määrätietoisesti avomerelle ja nyt on sopiva
hetki käydä jututtamassa Bar & Bistro Navigaren pääbaarimestaria Markusta.
Hän on purseri Tomin tapaan työskennellyt merillä jo varsin pitkään; Finnlinesilla 9 vuotta, josta viisi ja puoli
vuotta M/S Finnstarilla. Markus vastaa laivan kahvilan, ravintolan ja baarin ylläpidosta
ja tilauksista. Hänen alaisinaan työskentelee tarjoilijoita ja baarimikkoja.
Talviaikaan on hiljaisempaa, mutta kesäsesonki näkyy ja kuuluu, kun reilun
sadan matkustajan sijasta aluksessa onkin 400-500 matkustajaa. Tästä huolimatta
yleistunnelma laivassa on viihtyisän rauhallinen.
Baarimestari pyrkii tietysti palvelemaan asiakkaita
parhaalla mahdollisella tavalla, mutta saako hän työssään tilauksia, joita on hankala
toteuttaa? ”No, kerran tilattiin Aperol
Spritz ilman alkoholia”, hän virnistää. (Aperol Spritzin ohje: Kaada lasiin 3
osaa Prosecco-kuohuviiniä, 1 osa Aperolia ja 1 osa soodaa. Lisää
appelsiinisiivuja ja runsaasti jäitä. Toim. huom. Aperrol on italialainen
aperitiivi, joka sisältää muun muassa appelsiinia, raparperia ja erilaisia
yrttejä. Sen alkoholipitoisuus on noin 11 prosenttia).
Mikä työssäsi on parasta? ”Kun saamme asiakkaamme iloiseksi,
se on paras mahdollinen palaute työstä. Meillä on täällä loistava
yhteishenki, parempaa työyhteisöä ei olekaan”, hän toteaa lopuksi hymyillen.
Maailman kaunein auringonlasku
Loppupäivän vietän mukavasti kuntosalilla huhkien. Täältä avautuu ehkä Itämeren komeimmat kuntoilunäköalat. Urheilun jälkeen kelpaa testata laivan uusittua saunaosastoa porealtaineen.Laiva lipuu tasaisesti tyynessä kesäillassa ja vedenpinta välkehtii upeissa väreissä. En ole kannella kameroineni yksin, sillä moni muukin yrittää tallentaa illan tunnelman. Aurinko laskee ja Kuu nousee muodostaen välkehtivän sillan veteen. Kello on jo paljon, mutten malttaisi lähteä nukkumaan.
Meripäivän tunnelmaa
Seuraava aamu on rento ja tuttuun tapaan kiireetön. Edessä
on koko päivä merellä, sillä perille Saksaan saavutaan vasta illansuussa klo
21:30 paikallista aikaa. Hytin ikkunoista avautuu kesäaamun auringossa
kimalteleva ulappa. Muita laivoja näkyy silloin tällöin, mutta maata ei näy. On
aikaa antaa ajatusten tulla ja mennä, lukea kirjaa, piipahtaa aurinkokannella
ja syödä pitkän kaavan mukaan. Aamiainen buffet-ravintolassa kannella 11 alkaa
klo 9.30 ja jatkuu brunssin merkeissä aina klo 13 saakka. Suuntaan messiin nauttimaan kiireetöntä aamiaista.
Iltapäivällä matkustajia alkaa kertyä Bar & Bistroon
lasillisen ääreen seurustelemaan ja nauttimaan laivan pianistin musiikista. On hyvä
hetki hioa matkasuunnitelmia ja alkaa odottelemaan, milloin Saksan rantaviiva
ilmestyy horisonttiin.
Olemme kulkeneet Itämeren poikki, sivunneet Suomen ja Viron
rannikon, ohittaneet Gotlannin ja Etelä-Ruotsin, kunnes illansuussa saavumme
yllättäen Travemunden edustalle - Saksan rannikolla ei ole esimerkiksi Turun
tai Helsingin edustan kaltaista laajaa saaristoa. Satamaan johtaa kapea väylä,
jota reunustaa idyllinen Keski-Eurooppalaista kulttuuria henkivä kylä.
Laiva tyhjenee matkustajista samaan aikaan, kun rahtia
aletaan ajamaan ulos. Alkuyön tunteina siihen lastataan Suomeen kuljetettava
rahti, sekä uudet matkustajat. Aamuyöllä klo 3.15 laiva on muutaman tunnin
satamassaolon jälkeen jo valmis suuntamaan takaisin merelle ja kohti
Suomea.
Komentosilta ja yliperämies Harri
Paluumatkan meripäivänä käyn vierailulla komentosillalla.
Sen koko ja tekniikan määrä on kunnioitusta herättävä. Tapaan sillalla Finnstarin
yliperämies Harri Sepän. Hän vastaa laivan turvallisesta ja tasaisesta kulusta
merellä. Kuljemme parhaillaan reilua 20 solmun nopeutta Gotlannin Etelä-kärjen
edustalla. Seppä hienosäätää välillä nopeutta mm. meren syvyyden mukaan.
”Aloitin Finnlinesilla vuonna 2005 puolimatruusina, eli ”täkkärinä”, niin kuin
laivalla sitä pestiä kutsutaan. Minulla oli jo pikku poikana kova halu päästä
merelle. Opiskelin sitten merikapteeniksi ja päädyin lopulta tänne
Finnlinesille”, Seppä kertoo katsellen hymyillen merelle. Hänestä aistii, että
työ on mieleistä; ”Meri, laivat ja tämä työyhteisö on kokonaisuutena sellainen,
että kyllä, olen unelma-ammatissani! Töihin on aina mukavaa lähteä.”
Keskustelemme Harrin kanssa myös Finnlinesin laivoista,
niiden tekniikasta ja turvallisuudesta, sekä kesän viihdeohjelmasta. Jotain
työyhteisön tiiviydestä kertoo sekin, että Seppä on hyvin perillä siitä, kuka
artisti on milloinkin laivassa.
Messissä on jälleen päivällinen katettu. Jokaisella henkilökunnan
jäsenellä on oma paikkansa ruokasalin pöydissä. Ensimmäisessä pöydässä
ruokailee totuttuun tapaan päällystö. Olen vaikuttunut henkilökunnan tiiviistä
yhteishengestä. Täällä matkustaja on hyvissä ja turvallisissa käsissä. Matkaa
on vielä jäljellä, mutta huomaan jo suunnittelevani kesälomamatkaa Eurooppaan
Finnlinesin kyydissä.
Kesäilta alkaa hämärtyä. Aamulla saavumme Helsinkiin. Vielä
on kuitenkin aikaa poiketa kannelle ihailemaan öistä merta.
-Henrik
Faktaa:
-Finnlines liikennöi Helsinki-Travemunde väliä kolmella star-luokan
aluksellaan: M/S Finnmaid, Finnstar ja Finnlady
-päivittäin yksi lähtö Helsingin Vuosaaresta
-1142 – merimatkan pituus kilometreinä
-500 – laivojen maksimimatkustajämäärä
-rahtimatkustajalaiva, jolla palvelut kuitenkin normaalin
matkustajalaivan tapaan; baari, kahvila, buffet-ravintola, kesäkaudella viihdeohjelmaa,
saunaosasto porealtaineen, hieroja
-kesän viihdeohjelmalähdöt kaikilla kolmella aluksella
jatkuvat 8.8. saakka: trubaduureja, duoja ja lasten- ja koko perheen esiintyjiä
Kommentit
Lähetä kommentti